Característiques del Periodisme en Línia

El periodisme en línia és tot aquell que treballa amb processos digitals, que necessiten connexió a internet i on el missatge final es consulta en línia. Les característiques que trobem en aquest nou mitjà són:

  •  Digital: actualment el periodisme en línia es consumeix mitjançant les pantalles electròniques i es distribueix a través de les xarxes socials. Amb l’era de la digitalització els costos de les empreses es redueixen considerablement ja que ara molts mitjans no imprimeixen les seves publicacions.
  • Lectura no seqüencial: la tendència és saltar de notícia en notícia o imatges al gust del lector.
  • Mundial: es pot arribar a totes les parts del món mitjançant internet. El periodisme en línia no tindrà un mercat local sinó que intentarà arribar al major nombre de públic local, nacional i internacional.
  • Instantani: s’obtenen les actualitzacions i notícies de manera immediata. Informació a temps real.
  • Actualitzable: la informació s’anirà actualitzant a mesura que els fets succeeixin.
  • Interactivitat: l’emissor i el receptor es troben en un mateix pla i es retroalimenten.
  • Personalització: l’usuari pot escollir els serveis que li interessa i que vol rebre.
  • Disponibilitat: es pot accedir el mitjà de comunicació en qualsevol moment i a qualsevol lloc, únicament és necessària la connexió a internet.
  • Multimèdia: el periodisme en línia és la suma dels tres mitjans de comunicació: la televisió, la ràdio i la premsa escrita.
  • Serveis gratuïts: la gratuïtat afavoreix a què els usuaris consumeixi la informació.
  • Nova retòrica: a les característiques anteriors se’ls hi sumen d’altres corresponents amb el periodisme en línia: a) pàgines enlloc de seccions, les noticies d’un tema qualsevol es podran trobar en una mateixa pàgina; b) presentació, es valoren més els elements audiovisuals que no el text; c) l’interès de la notícia no serà per l’àmbit geogràfic sinó per la temàtica, afectiva, ideologia, política o social; d) recursos on line, les pàgines oferiran serveis per trobar informació general o especialitzada. També oferiran enllaços a altres pàgines web, ja sigui d’altre mitjans de comunicació o empreses comercials; e) el periodisme en línia recorre als conceptes claus de la redacció periodística.

Actualment els periodistes ja no estan subjectes a una redacció fixa sinó que cobreixen els esdeveniments en el mateix terreny. La redacció física de la noticia desapareix i es substitueix per un espai virtual on un pot escriure i difondre informació des de qualsevol lloc i amb l’ordinador.

Amb tot això però el paper del periodista com a professional de la informació no ha de canviar sinó que ha de continuar sent crític, seguir contrastant informacions i haurà de ser ordenat amb la transmissió de la informació i aprendre a jerarquitzar aquesta. El nou periodista en línia haurà de proporcionar informació clara perquè el consumidor la pugui interpretar en el nou medi. S’enfronten amb un món digital on han de ser precisos i sintètics, i hauran de tractar la informació amb més rigor que mai i distingir clarament entre opinió i informació.

Amb tot això, el periodista online ha d’adquirir noves actituds i característiques com: anticipar-se a la demanda a través d’investigar a la xarxa, haurà de tenir coneixements informàtics i de les noves tecnologies. Explotarà Internet com una nova font d’informació tenint en compte que no tot el que circula a la xarxa és veritat però el periodista ha de tenir les capacitats suficients com per comprovar i verificar aquesta informació. El periodista ha de catalogar quines informacions són imprescindibles, rellevants i vertaderes.

El periodista és ara interactiu, hàbil i àgil perquè cada vegada té més fonts d’informació. Realitzarà un treball continu actualitzant constantment la informació, i es professionalitza la seva figura ja que haurà de tenir una millor formació (immediatesa no pot ser sinònim d’inexactitud i els errors).

Amb totes aquestes característiques també cal fer un breu repàs al nou perfil de lector online. En general, observem lectors que busquen a Internet ampliar informacions en altres medis i mitjans de comunicació no tradicionals. El lector online pot cercar i seleccionar la informació que millor s’adeqüi a les seves condicions i aspiracions personals, és actiu a la xarxa, juga amb la interactivitat, i és més crític i selectiu.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=coB-pwjiEgQ]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=aePyz-XD1ls]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=oDuSEoWur4U]

Bibliografia:

Navarro Zamora, L (n.d.). Los Periódicos On Line. Sus características, sus periodistas y sus lectores. Recuperat el 25 de febrer de 2014. [En línia]: http://www.saladeprensa.org/art253.htm

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s